onsdag 23. mai 2018

Stolpejakten

Årets nye hobby er Stolpejakten som jeg såvidt har nevnt tidligere. Alt som er tilknyttet statistikk og måloppnåelse er gøy å drive med. Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i ulike kommuner. Stolpebesøk kan registreres på papir, nettsiden eller via appen. Lurer du på om det er noen i nærheten av deg eller dit du skal på ferie i sommer? Ta en titt på områdeoversikten.

Stolpene har følgende vanskelighetsgrader:

GRØNN – veldig enkel, kan nåes med sykkel og rullestol
BLÅ – enkel
RØD – medium
SVART – vanskelig

Pr i dag har jeg plukket 14/3537 stolper

Og sommeren er ennå ung, så jeg får se hvor mange det blir etterhvert. Det er litt gøy når en vil på tur i nye områder. Også slipper en å leite og bli så skitten som med geocaching. Slipper å suse bort pennen, det er bare å scanne QR-koden så er en med.
*  *

Hver registrerte stolpe gir deg et lodd i trekningen av flotte premier fra samarbeidspartnere i ditt nærområde. Dine vinnersjanser øker altså med antallet registrerte stolper. Ved å registrere stolpene elektronisk er du automatisk med i trekningen. Ved manuell registrering må kartet sendes inn til påtrykt adresse.

Dagens første stolpe var ved kirka. Jeg tenkte det var lurt å parkere der, så kunne jeg lage en runde av "Down town" Jevnaker før vi gikk til Hadeland Glassverk og fulgte stien langsmed jernbanen tilbake til kirka. Til slutt tenkte jeg at det var lurt å svinge ned til båthavna før vi dro hjem slik at Tessy og Lady fikk avkjølt seg litt før vi dro hjem. Ved en nærmere sjekk på kartet så var det en stolpe der også, så det fikk bli dagens bonus.

Siden jeg ikke fikk vært i Hardanger under blomstringen så ble det nesten samme nytten på Jevnaker. Fjorden var der, men fjelltoppene uteble. Det er jo ikke helt til å komme fra at det er ganske flatt og fritt for fjell der.

Det var slett ikke bare frukttrærne som blomstret, men mye annet også. Det har liksom ikke vært vår i år, det gikk rett fra vinter til sommer. To døgn pollenallergi, så i år kan en ikke klage.

Forholdsvis mye vann i fjorden ennå.

Jeg vet ikke om det alltid er like stille og fredelig her, men i dag tidlig var det riktig så dødt. Bare brannvesenet som var ute for å vanne blomster.

Det ble en liten runde på Glassverket, for der var det tydeligvis en barnehage eller førsteklasse på tur. Så da gikk vi en annen vei tilbake så de skulle få spise i fred.

Det var en sval bris på hele turen, så det var slett ikke den verste temperaturen å gå i på formiddagen.

På baksiden av Glassverket går det opp en sti til et flott turområde, vi stoppet og lyttet før vi satte kurs over jernbanen til neste stolpe som lå midt inne i turområdet. Knotet litt før jeg fant den, for jeg trodde den lå ved en sti, men jeg måtte ta av fra stien for å se den.

Svalt og godt under tretoppene, brei flott sti å gå på så her var det bare å nyte turen.

Denne flotte runden har et utkikkspunkt, der sto det to klappstoler så det er tydeligvis noen som pleier å ta seg en hvil og nyte utsikten.

Fioler er pene blomster, synd de er så små.

På vei tilbake slapp vi å krysse jernbanen, da var det bare å smette gjennom undergangen.

Kort stopp i båthavna så de skulle få avkjølt seg etter turen. Hverken Tessy eller Lady sa neitakk til en svømmetur. På veien hjem fikk jeg både fylt bensin og handlet litt mat til kjøleskapet. Det er alltid kjekt å få fylt på litt der og i fryseren. Da er en forberedt på dårligere tider om de skulle komme.

Praktisere Newtons 3 lover...

Newtons 1. lov er den samme som Galileis treghetslov og sier at en gjenstand blir i ro eller beveger seg med konstant fart hvis ingen kraft virker på gjenstanden eller hvis summen av kreftene er null.

Newtons 2. lov sier at summen av kreftene som virker på et legeme er lik produktet av legemets masse og dets akselerasjon, og at akselerasjonen har samme retning som summen av kreftene.

Newtons 3. lov sier at når en gjenstand virker med en kraft på en annen gjenstand, så virker den andre gjenstanden på den første med en like stor og motsatt rettet kraft, actio = − reactio, kraften = − motkraften. Eks.: Jorden og Månen trekker i hverandre (gravitasjon) med like store og motsatt rettede krefter; bilens drivhjul skyver veien bakover, veien skyver bilen forover med samme kraft.

... resultat... veden inn i skjulet og jeg slipper å fryse til vinteren.