torsdag 17. mai 2018

Flomstor elv


Det begynner å bli noen dager siden jeg var på rundtur for å ta noen bilder av vannstanden rundt ved Hønefoss, men jeg har ikke fått laget noe innlegg med dem ennå. Når det er så fint vær og en er litt på tur rundt omkring så blir det fort mange bilder. Egentlig tenkte jeg å ha dem i går, men jeg var så fornøyd med Osloturen min at de fikk komme først.


Fossen ved gamle Follumfabrikker var et mektig syn. Der går det en gangbru over hele fossen så en har en følelse av å sveve over vannmassene. Har du ikke vært på brua, så er det absolutt verdt en tur om det er mye eller lite vann.


Dagen i dag startet riktig så vindfull og kald, men den har nå tatt seg opp etterhvert. Så på ettermiddagen ble det både soling og kos på verandaen. Jeg har ikke hatt de store utskeielsene, kun en tur ned i elva med hundene så de fikk avkjølt seg litt og skjult pelsen. I dag har jeg tatt en klipp på alle sammen.


Når en begynner å bli litt småflau når en legger ut bilder av hundene sine, da er det på tide å ta en skikkelig klipp av alle sammen. Før når jeg var mer aktiv på utstillingsfronten så fikk alle stort sett en klipp når en eller to skulle i ringen. Nå er vi stort sett på tur, så da er det ikke så farlig om det er litt lange ører eller litt rufsete på potene. Men det er ikke noe pent da.


Patran har lurt på å få klippe Ronja og det sa jeg hun kunne, men hun måtte bade henne først ellers blir saksene så skjemme for ikke å snakke om maskinen som brukes på ørene. Det har vart i det vide og brede, så i dag tok jeg et bad på henne på morgenen så hun skulle rekke å tørke til jeg klippet henne i ettermiddag. Kjekt å ta slikt ute så slipper en mye hår inne, samt at fuglene får fylt opp reiret sitt litt.


Follum som en gang var distriktets hjørnesteinsbedrift. Litt i drift i dag med såkalte prosjekter, men jeg synes de har rekvirert utrolig få arbeidsplasser i motsetning til de som en gang var der. Når jeg jobbet for Vikarhjelpen så var jeg i kantina der en periode. Vi var vel en fire fem stykker som jobbet der. Koselige damer som skapte et trivelig miljø til tross for en veldig hektisk arbeidshverdag.


Etter Follum tok vi turen ned i byen, det er jo samme elva så da var det greit å ta noen bilder av fossen der også. Når det kommer så mye vann så klarer ikke kraftverket å ta unna alt vannet, dermed flommer det fritt der den gamle fossen var.


Det er uunngåelig å ikke knipse et par bilder av svanene når en først er ved fossen. Svaneungene har snart den flotte kritt hvite fjærdrakta de får som voksne. Det er jo snart klart for et nytt kull med unger.


Hailey bare ser på dem, men skal ikke bort til dem.


Det er flotte store staselige fugler.


Denne gangen var det ikke noe keiking slik det var sist, så spørs om parringssesongen er over for denne gang og reiret er bygd.


Fra Nordre Park kan en gå oppover langs elva. For det er på toppen av fossen en får oversikt over vannmassene som forsvinner nedover mot brua.


Det kom iskalde dusj når vannet bruset forbi. Godt en har litt zoom så jeg slapp å tørke linsa for ofte.


Noen ganger er overflod lekkert.


Kraftstasjonen, Hønefoss høyeste bygg.


Et av naturen små undre. Et annet naturunder er flåtten. Når jeg badet Ronja så fant jeg en på øret hennes. Den var forholdsvis flat og lys, men øret hadde fått en skikkelig kul der den satt. Om du vil vite mer om flått og skadevirkninger står det meste på denne siden HER.


Øyene står godt under vann på toppen av fossen.


Litt rart at vannet stiger på oversiden av fossen når det er fritt fram nedover.


Hønefoss for mine føtter


I dag tidlig var det helt stille i huset når jeg våknet, til tross for at klokka var blitt ti på ti. Jeg pleier aldri å sove så lenge, men blir vel gjerne slik når en er våken en stund ved sjutiden og sovner igjen. Jeg hang ikke ut noen flagg i år heller, ser ikke helt vitsen med denne nasjonaldagen jeg. Bare styr og masse folk over alt.


Kunne tenkt meg en middag i dag, men fant ut at det var stengt på Rustad kafe allerede. Så er det sikkert stengt på Garntangen så jeg ikke får softice når jeg skal hente Patran etter jobb også regner jeg med. Da blir det hverken middag eller is på 17. mai, det er litt stusslig da, men en brødskive med banan er ikke å forakte det heller da. I morgen kommer Merethe og Marius så da blir det hjemmelaget pizza i det minste, men jeg må nok lage den selv.


 I og for seg ikke noe nytt i det heller, så en får nyte det gode gamle så lenge det varer.


Ikke fult før det renner over...


Kjennes ut som jeg har fått sola ryggen min litt i dag. Spent på å se i speilen i kveld, for jeg kan ikke legge meg ute, da sovner jeg tvert. Sovner vel egentlig uansett hvor jeg legger meg jeg, godt en ikke har søvnproblemer. Men når en har sovet på dagen så kan det jo ta en liten stund før en blir trøtt i kveld. Da er det jo kjekt at en har fri i morgen også.


Det har blitt skikkelig fint i Nordere park. Særlig med masse vann i elva.


* *

En liten titt innom i fuglekassa i kveld viste at det var 7 egg som var lagt der nå. Meisemor ordnet og ryddet eller eventuelt rotet som det så mer ut som. Før hun la seg ned på eggene for å ruge. Kanskje hun til og med skal legge noen flere egg før hun er ferdig med det prosjektet. Nå er det bare å følge med framover for å se både klekking og mating av de små.

2 kommentarer:

  1. Ingen tvil om at fossen er finere med vann enn de få dråpene som pleier å være der.

    SvarSlett
  2. Ja det er helt klart. På sommeren har den "turistvann" som de så flott kaller det ;)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...