mandag 14. mai 2018

Blåmeismor har flyttet inn


Lurer vel egentlig litt på hva jeg skal gjøre når tiden kommer for å hogge ned det store tuntreet som skygger så godt på verandaen på sein ettermiddag. Man skal ikke klage på varmen, men når det nærmer seg 25 varme grader, da holder det egentlig for meg. Greit å trekke i skyggen da.


Jeg er glad for alle feriedagene jeg har tatt ut nå i mai, for jammen blir det ikke bare en todagers uke denne uka også. Da kan en gjøre en liten innsats til tross for at der er varmt. Når en kommer hjem er det bare å vrenge av seg noen klær og trekke ut på verandaen.


I år er det et hakkespett par her i motsetning til i fjor da det kun var to hanner. Virker nesten som de holder til i bjørka, kanskje det røsser på med hakkespettunger også.


Når den blir matet så er det slett ikke så skeptisk lenger, da kan en liste seg ganske så nærme når en skal ta bilder. Disse bildene er tatt fra verandaen til mamma og pappa. De har matingen litt nærmere enn det jeg har den.


Livet i fuglekassa går framover virker det som, men jeg ser jo aldri at det er noen der. Kun en gang har jeg fått lik innsjekk i vår. Men det er stadig forandringer der da. Stadig mer både fjær og hundehår.


Tenkte jeg skulle la kamera gå litt utover kvelden, så får jeg se om det er noen overnattingsgjester der. Når den verste varmen har gitt seg så dukket blåmeisdama opp og romsterte noe fryktelig i kassa si. Virker som det har blitt lagt noen egg der, som hun måtte pakke ut før hun fikk lagt seg til rette i haugen sin.

* *

Det er flere reder i nærheten også. Når jeg lufter hundene til kvelds går jeg rett forbi et reir som er laget ganske langt ut på en grein i en halvstor gran. Tror det er en trost av ett eller annet slag, men jeg har kun sett stjerten på den.


Om det blåser litt så er det skikkelig karusell der, så jeg vet ikke helt hvor gjennomtenkt dette byggeprosjektet er. Men det får en se utover sommeren. Problemet er om det blir en våt sommer, så er det ganske mye vann i grøfta under grana. Så vi får håpe på en tørr sommer så ungene ikke drukner når de skal forlate redet.


1 kommentar:

  1. Jeg gikk tur i fjellet og da møtte jeg på en sint trost som ville passe på reiret sitt. Den tok sikte og skeit meg først i ansiktet og så et ekstra skudd i håret. De er noen skikkelige bombefly de der fuglene ;)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...