onsdag 18. april 2018

Koser seg


Jeg kunne egentlig likegodt ha skrevet koser meg, for jeg tror jeg koser meg like mye på tur som dem. Når det er så knallfint vær når en har fri fra jobb, så bare må man ut på tur.


Det ble runden rundt hengebrua på dem, det er passe lang den når jeg måtte hente Patran på skolen. 


Dagen startet med en runde ved Steinsfjorden sammen med Hailey og Ronja. Jeg hadde trodd at fjorden var mer isfri enn den var, men noen fugler var det da å se. Noen bilder ble det, men jeg får gjøre meg ferdig med de jeg har først. Når det smelter så mye snø som det gjør om dagen nå, så blir det litt dumt om snømengden varierer mye gæ'ne veien om dagen.


I går dro jeg og Patran til Merethe og Marius på middag. Vi fikk servert deilig lasagne og overlevert bursdagspakka til Marius. Da det var på tide å dra hjem så var det liten vits i å gjøre noe annet enn å legge seg når vi kom hjem. 


Det er ikke så ofte jeg har med meg kamera når jeg går runden om hengebrua eller denne siden utover, men når man er på jakt for å få tatt noen bra hestehovbilder så må man ha med seg litt.


Lady er litt i overkant ivrig etter å lukte på blomstene, hun er ikke snauere annet enn at hun tar en smakebit også. Så det er best å knipse når en har anledning.


Jeg hadde tenkt å plukke opp sommerdekkene mine i dag, men når jeg var i Hønefoss for å handle etter turen ved fjorden så var sommerdekkene helt ute av mine tanker. Ja ja det kommer andre anledninger. Etter jobb i morgen må jeg rett hjem for da skal jeg kjøre Patran og Anders på revyen på Sokna. Fredag frister det ikke å knote seg på andre siden av byen etter jobb, så det blir nok ratt neste uke også. Helt greit egentlig for det er is nede i svingen fortsatt. Der er det jo aldri sol.


Patran fikk brev i posten i går om at hun hadde kommet inn på den linja hun ville på videregående skole til høsten, så da er alt bare fryd og gammen. Tre nye år er klare før det er flere valg igjen å ta. Da er det forhåpentligvis litt klarere hva som blir yrkesvalget til slutt.


Tussilago farfara - Hestehov og pote


Hestehov, en av de tidligste og mest populære vårblomstene. Hestehoven er en urt i kurvplantefamilien. Den blir mellom 5 og 20 cm høy. Den har en skjellet stengel med en enkel, gulblomstret kurv på toppen. Jordstenglene er sterkt grenet, med utløpere i flere etasjer. Stengelen med blomstene skyter opp allerede i mars–april, og først senere på våren vokser bladene frem. De er hestehovformet, derav navnet.


Om vannet er flytende så er det jo til å bade i mener Tessy.


Lady er ikke fult så glad i å bade i smeltevann.


Hestehov er en gammel medisinplante, det latinske navnet Tussilago betyr hostefordriver. Bladene ble samlet og tørket. Blomstene ble også samlet og tørket av og til. Drogen inneholder slim, bitterstoffer og garvestoffer og ble særlig brukt i hostemidler. Planten inneholder imidlertid også kreftfremkallende stoffer, og hestehov brukes ikke lenger som medisinplante.


Denne var ikke særlig skvetten og jeg kunne passere den på veien når den satt i grøftekanten. Den holdt bare øye med oss så vi ikke kom alt for nærme, da fløy den opp i nærmeste tre.


Når en har gått tur i sola så er det godt med avkjøling når en kommer hjem.


2 kommentarer:

  1. Vad var det för fin fågel, en gulsparv? Vilka soliga härliga tider ni också har. Jag såg första tussilagon idag, kanske tre stycken# Så de innehåller cancerframkallande ämnen o ska inte användas som medicinalväxt? Nu är jag dålig på att samla in växter annat än dem jag kan äta upp# Alltså kirskål och nässlor nu på våren. Nässlor torkar jag efter att jag lagat en god soppa på färska blad. Hundarna får en matsked torkad nässla när jag kokar mat till dem, de innehåller så mycket nyttigheter. En härlig tid vi har framför oss nu#

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det bare kos framover. Veldig trivelig når blomstene titter fram 🤩

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...