tirsdag 23. januar 2018

LinkedIn


Så tester jeg ut LinkedIn, verdens største profesjonelle nettverk sies det. Ta kontroll over din yrkesidentitet. Bygg og sosialiser med det profesjonelle nettverket ditt. Få tilgang til kunnskap, innsikter og muligheter. LinkedIn er et sosialt nettverk på Internett som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed. Nettverket ble grunnlagt i desember 2002 og lansert i mai 2003. CV-er og jobbannonser står sentralt hos nettverket, som mange bedrifter bruker aktivt i rekrutteringsøyemed. I august 2013 anslo LinkedIn selv medlemsmassen her til lands til cirka 840.000 medlemmer. 87 prosent av norske bedrifter bruker LinkedIn i rekrutteringsarbeidet, ifølge en undersøkelse av kommunikasjonsbyrået Nordic Media Team i 2013.



Så får vi se om jeg får noen spennende jobbtilbud fra en unik arbeidsgiver "in future", ellers så får en si som en på jobben i dag. "Synd en ikke er født rik, isteden for pen"



1. Bytt profilbilde

Det er opplagt at profilbildet er viktig. Da er det noen bildetips som kan være verdt å ha med i baklommen. Ikke ha uklare bilder i dårlig kvalitet. Ikke ha et gruppebilde hvor du har klippet ut vennene dine. Og ingen selfies. Ulike jobber ønsker ulike mennesker. Ha derfor jobben du ønsker i bakhodet med tanke på valg av bakgrunnssted, klær og posering.

2. Overskrift (Headline)

Du behøver ikke ha jobbtittelen din som overskrift. Prøv heller å skrive hvem du er, profesjonen din og hva som gjør deg interessant for andre å ansette. Du har hele 120 tegn til å slå deg løs og overskriften som er noe av det første folk ser.

3. Sammendrag

Tør å være litt mer sexy. Ikke alle gidder å scrolle ned for å se arbeidserfaringen din. Bruk sammendraget til å virke som en person andre vil møte. Og unngå å virke for selvopptatt. Vanskelig å gjøre? Det er bare å prøve seg frem, man kan jo alltids oppdatere senere. Er du på hytta nå er det en god anledning å spørre dine felles hyttebeboere om å lese teksten din. En klar indikator på at du bør endre teksten er om de enten rynker på nesen eller sovner. Hvis du heller ønsker å være mer nøktern prøv å bruk sammendraget til å trekke frem dine ypperste egenskaper og erfaringer på en kort og god måte.

4. Oppdater til din nyeste jobb

Selv om du jobber i det samme firmaet og selvsagt ikke har planer om å bytte en så bra jobb, kan du alikevel legge til nye arbeidsoppgaver du har fått, ny tittel eller ansvarsområder. Det er jo interessant for kollegaer, den glemske sjefen eller de du skal holde foredrag for.

5. Kontaktinformasjon

Om du skulle være så heldig at sjefen i drømmejobben elsker profilen din, ja, da burde du gjøre det enkelt for henne å enkelt ta kontakt med deg. Oppdater til den nyeste jobbmailen din og sjekk at du ikke har det gamle mobilnummeret ditt der.

6. Ikke lyv

Fjern alle halvsannheter fra profilen din. Du kan være mer kreativ når det kommer til subjektive meninger, men alle fakta om deg selv må være sanne. Får du en jobb basert på løgner er det også det første som får deg til å miste den. Vær også ærlig på hvor godt du behersker fremmedspråk. Forhåpentligvis må du ikke bruke hele påskeferien på dette punktet.

7. Endorsement

Disse små ferdighetene som kontaktnettet ditt kan klikke på og bekrefte at du har; husk å ha med ferdigheter som er relevante for den jobben du ønsker deg, og dropp ferdigheter som du ikke er like sterk på. Manglende endorsement fra andre kan fort se litt stusselig ut.

8. Send en mail og spør om en anbefaling

Dersom du vet at du er en dyktig person. Send en mail eller SMS til noen som vet det, og spør om en anbefaling. Forhåpentligvis vil de bli glad for å kunne bidra til å løfte ditt gode navn og rykte til ett enda høyere nivå. Det er enda slik at en god skriftlig anbefaling veier tyngre enn endorsements, og det fungerer godt til å overbevise andre om at du er den riktige for jobben.

9. Vis frem arbeidet ditt

Legg til lenker, presentasjoner, dokumenter eller bilder fra arbeid du har gjort og er fornøyd med. På LinkedIn er kan du gjøre dette under sammendraget, erfaring, utdanning eller publikasjoner.

10. Utvid nettverket ditt

Ta en ny titt på listen over «folk du kanskje kjenner», eller gå inn på profilen til en tildigere studiekamerat og se på hans venner, og legg til flere i nettverket ditt. 

11. Gjør en liten ryddesjau

Flytt rundt på elementene i LinkedIn og putt det viktigste først. Du velger selv om bolken om utdanning skal komme over eller under arbeidserfaringen din. Sørg for å sette det mest imponerende først. Når du planlegger rekkefølgen mellom spåkferdigheter eller prisdryss, så tenk på hva din fremtidige arbeidsgiver ønsker å se.


Et godt sted å starte er å legge til personlige kontakter som venner og bekjente, samt studiekamerater, nåværende og tidligere kolleger og andre forretningskontakter.


Så i kveld har jeg nå sittet for å finne fram til som kan være lurt å ha i mitt nettverk. Mange av de jeg har snakket med som har vært inne på dette systemet en stund da, har vel egentlig ikke vært så ivrige brukere. Da er det jo bare å sette seg ned for å prøve å feile. Det kan jo ikke gå så hakkanes gæli så det ikke er godt for noe vel? Vegring er vel heller ikke min sterke side, så da trykker en løs på det meste. Men jeg har ikke tenkt å bruke over to hundre kroner måneden for å få en litt mer utvidet tilgang. Jeg får klare meg med det her til jeg ser behovet for mer enn jeg har.


Men det er ikke det eneste jeg har bedrevet kvelden med. For noen kvelder siden dumpet jeg innom et online gratis fotokurs som ble streamet klokka sju i kveld. Med to minutters margin etter å ha lagt ved i ovnen, så benket jeg meg ned med data'n for å få med meg gullkorn. Det hele kurset egentlig dreide seg om var fristelser for å bli utrolig flink til å ta bilder. For slutten var en beskrivelse av alle mulighetene du hadde med tilpassede kurs inne et hav av emner.Tror nok en kunne fått mye ut av det opplegget om en tok alle kursene. Men da hadde en blitt utrolig mange kronestykker fattigere også i samme slengen. Det fine var at du kunne få personlig veiledning og rettledning med ditt eget kamera.


Komposisjon fremmer motivet var mye av hovedpoenget i det han snakket om i kveld. For hvert bilde du knipset skulle du tenke gjennom fem hovedpunkter. Først og fremst måtte du ha en visjon om hva du skulle ta bilde av, og hva du skulle oppnå med akkurat det bildet. Hvert bilde skulle være like gjennomtenkt på alle punkter. DU skulle ikke være noen knipser.


Jeg tar mye bilder med autoinstillinger, så et av nyttårsforsettene mine er å ta mer bilder hvor jeg stiller inn tingene selv. Men da må jeg nok finne andre motiver enn hundene å starte med. Jeg har jo prøvd meg på noen månebilder med stativ tidligere i år, det er jo en start i det minste.


Så var det selve komposisjonen av bildet, det vil si både perspektivet og dybden i motivet. Så måtte du ta stilling til selve kamerainnstillingene for å få fram den visjonen du hadde startet med før du tok bildet.


Når du har tatt bildet så må du ta stilling til om du skal redigere bildet i etterkant. Mange innretninger du tar bilde med gjør endringer på bildet ditt uten at du er klar over det. Det er sjelden et bilde blir akkurat likt som det øyeblikket du ser motivet med øynene. En god prosess og god kunnskap gir et flott bilde. Det er det som er så gøy med både å holde på med hunder og fotografering. Man blir aldri utlært, til tross for mange år med erfaring så plukker en stadig opp noe nytt en kan anvende på en annen måte enn tidligere.


Du må være klar over målgruppen for bildet ditt for å finne riktig måte å presentere det på. Hva vil du oppnå med akkurat dette bildet?


I høst ønsket jeg meg en god gammeldags snøvinter, og det har jeg virkelig fått. Men i morgen har yr lovet litt regn... men med så mye snø som vi har så skal det vel litt til om alt regner bort. Men holken kan nok dukke opp på veien. Noe klabbeføre i skiløypa kan en vel også regne med, men så skal det bli kaldt igjen. Så vinteren varer nok helt til påske!


I morgen har jeg fri fra jobb, så det blir en dag med fotografering har jeg virkelig fått inspirasjon til nå. Leite fram "101 gode råd for naturfoto" boka til Ole Jørgen Liodden som jeg har kjøpt for en del år siden. Så får jeg finne fram bruksanvisningen til kamera mitt... Da har jeg nok nok av ting å finne på i morgen også. Sjelden jeg har en fridag uten "metime, en trenger det når det er så mye en "måtime" ellers i uka.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...