torsdag 4. januar 2018

Hva en mann kan brukes til


I kveld fant jeg jammen ut hva man kan bruke en mann til! Med all snøen som har kommet i det siste så har parambolen snødd ned på taket. og da blir det dårlig med signal på tv'n. Om du tror mannen gikk opp på taket så tar du feil,  han hadde jo jobbet natta og resten av dagen ble vel tilbragt i senga før ferden gikk til stresslessen og data'n. Jeg måtte finne stige og klatre opp på taket i mørten etter både jobb, handling, vedbæring og ungehenting. 

Problemet kom da jeg skulle ned igjen fra taket. I fire nummer for store værnestøvler ble det litt knotete å komme seg ned i en litt kort stige igjen. Så sto jeg der da, på taket med snø til godt over knærne med mobiltelefonen på kjøkkenbenken og gaula av full hals for å få kontakt med noen vesner på litt færre bein enn fire, som kunne lage skjøtestigen litt lenger og kanskje holde litt i enden så jeg ikke falt ned av taket. Hadde sikker gått greit med et par meter fall i snøen, men man skal ikke friste skjebnen. Når en tross alt startet dagen på Ringerike Sykehus, så trenger en slett ikke avslutte dagen der!

Etter en stund så fikk jeg jammen kontakt og mannebeinet kreket seg ut i like korte støvler som meg, lirket seg bak huset i snøhaugen og fikk laget stigen litt lenger opp. Holdt et godt tak i den så jeg hadde noe å støtte i slik at jeg fikk sklidd meg utfor kanten av taket og funnet øverste trinnet på stigen. Passet på å dytte foten langt inn i støvlen så ikke bare støvelen og ikke foten hadde godt tak på stigetrinnet og jeg kunne klatre ned igjen. 

Etter alt spetakkelet så fikk jeg jammen kontakt med mamma og pappa i nabohuset samtidig. Men pappa var litt for seint ute, han er jo sånn ordentlig og kler på seg skikkelig før han går ut. Kan nok hende han har litt erfaring med at redningsoppdrag for meg kan ta litt tid og er av litt uviss karakter. 

Det var ikke noe takk for hjelpa at vi hadde tv igjen, nei tok ikke med seg stigen igjen engang. Klart jeg var jo allerede våt etter å ha vabbet rundt og kald på fingrene etter klatring i metallstige, fjerning av snø og is på parambolhodet og skjermen, klatret ned igjen i metallstige, så da kunne jeg like godt dytte den sammen igjen og sette den på plass i uthuset. 

Litt i seineste laget å starte opp med middag når jeg endelig kom meg inn igjen, så da gikk jeg på en smell og spiste opp rundstykkene jeg hadde tenkt å ha til lunsj i morgen på jobben. Så får jeg vel ha stusslig brødskiveniste i morgen isteden da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...