onsdag 13. desember 2017

13. luke


Kom lykke og framgang her skal du motstand finne! I dag skulle jeg kjøre Patran på skolen og så hadde jeg tenkt meg en tur til Hønefoss for å handle inn til helga da Merethe og Marius kommer en tur. Det hadde tydeligvis ikke Vectra'n. Den var død, helt død igjen. Godt Leif jobber natta, for da kommer han igjen når vi andre står opp. Så da kunne jeg bruke bilen hans på by tur. 


Siden jeg skulle handle forholdsvis mye, så var det ikke noe vits i å ha med noen hunder for sosialisering, ikke er det gøy å vente i bilen når det er ned mot 20 kalde grader heller. Riktig så kaldt var det ikke i Hønefoss, men hos meg var det det både i går kveld og i dag tidlig.


Det er litt koselig å komme til byen, nå er alle butikkene pyntet med nisser og bånd, pakker og lys. 


Svart senker natten seg
I stall og stue
Solen har gått sin vei, 
Skyggene truer
Inn i vårt mørke hus
Stiger med tente lys,
Santa Lucia, Santa Lucia


Natten er mørk og stum
Med ett det suser
I alle tyste rom 
Som vingene bruser
Se, på vår terskel står
Hvitkledd med lys i hår 
Santa Lucia, Santa Lucia


Mørke skal flykte snart
Fra jordens daler 
Slik hun et underfullt
Ord til oss taler
Dagen skal atter ny 
Stige av røde sky
Santa Lucia, Santa Lucia


Hailey syntes det tok utrolig lang tid før alle posene var tømt og varene satt i kjøleskapet og i fryseren. Skuffene fylt opp og posene ryddet bort. Siden jeg virkelig følte at lykken sto meg bi i dag så kjøpte jeg like godt en 5-ukers vikinglotto kupong med joker. Har stål tro på at 79 millioner skal finne veien til bankkontoen min!


Litt mat i kroppen så var jeg klar for neste akt.


Når varene var pakket ut og klesvasken satt på, veden bært inn og lagt i ovnen. Da var det på tide å lufte hunder. Ronja liker seg best under ovnen når det er så kaldt ute, så hun fikk en tur bortover jordet så hun skulle få komme seg på do i det minste. 


Jeg tok med fotoapparatet og det ble endel fine bilder, men i kveld er det Lucianatt så da passer det bedre med noen stemningsbilder fra kvelden som senker seg utendørs før en skal benke seg i sofaen med brus, godteri og la spenningen bygge seg opp på hotellet på Blodfjell. Den som jeg tror er morderen dør jo etterhvert så det blir en ny kandidat hver kveld. Siste alternativ er nå Lykke. Så får vi se hvor mange episoder det går før hun dør.


Til tross for mildværet en stund siden så forsvant ikke snøen her, i dag kom det jammen noen centimeter til også. Det var mildere i høyden, for det ble reint kaldt når jeg gikk nedover igjen etter turen i dag. Jeg gikk ikke helt på toppen av Holleia, men over halvveis. Man blir jo ikke så varm av å gå nedover, men da det blir bare kaldere og kaldere jo lenger ned jeg kom også. Da var det skikkelig godt å komme inn til vedovnen igjen. 


Etter at bilen hadde stått på lading noen timer så prøvde jeg å starte den, og jammen så startet den på første forsøk. Da er det håp om at jeg kommer meg på jobb i morgen så jeg slipper å låne bilen til Leif igjen. 


Hailey er veldig nysgjerrig på utejuletreet hos mamma og pappa, så det kan bli spennende å dra et slikt inn i stua for noen uker.


1 kommentar:

  1. Nu äntligen är vi ute på nätet igen. Ser att ni har det gott, med nissar, stjärnor, glitter, paket och julglada hundar. :) . Och snö som inte bara är blöt och klumpar sig och smälter.
    Precis så som det ska vara!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...