søndag 26. november 2017

Snøen laver ned


November har vært her, lagt igjen sludd, ser solen går ned i svarthvitt. Gatene her har bare brente broer, i kveld blinker byen som et mareritt. Året så langt har vært bare myke pakker, er redd det er for sent å ta det pent. Glorien falmet før bladene falt, grenene hvisket jeg fikk som fortjent. Det er ikke alt jeg har sagt som er bull, hadde jeg gods skulle du fått gull.


For i natt, når snøen laver ned, lager vi engler, og vi er i himmelen. Alle snille barn er kjøpt og betalt, på skjermen har sjarmen gått tom. Gatens løse fugler er lagt under tre, herberg er lagt ned så ingen har rom. Jeg trenger noen svar, så jeg ringer en svarer, stemmen lyder kjent, så lenge det varer. I natt, når snøen laver ned, lager vi engler, og vi er i himmelen.


Det hadde vært litt gøy å kunne leve av å ta bilder. Ikke bilder for utstilling som folk kom for å kjøpe, men ta bilder som skulle brukes til noe. Enten som illustrasjoner, i reklame, annonser, eller fagbøker. 


Endelig så laver snøen ned igjen, det er spådd litt mildere utover dagen, men det vil vi ikke ha noe av! Jeg var en tur ute med fotoapparatet på formiddagen sammen med hunder og nisseluer. Uten at jeg har sett på de bildene så har jeg en god følelse av at det ble noen bra stemningsbilder i det minste. 


For å være ærlig så vil jeg ha snø nå, jeg vil kunne gå på ski og jeg vil ha julestemning. Nå er det ikke mange dagene til julemåneden starter og julenissene skal fram fra kjelleren. Om jeg skal ha juletre eller ei har jeg ikke helt bestemt meg for, men jeg regner med at det blir en liten grankvist i en krok. Erfaringsmessig så må denne grankvisten nå taket for at det skal kalles juletre.


2017 har vært et litt slitsomt og kavete år, omtrent som Tessy og Hailey føler det i kvisthaugen. Så for at 2018 ikke skal bli like ustrukturert og kavete, jeg vil ikke ha så mye uforutsette hendelser og styringer jeg ikke rår med. Så da blir det et regime uten sidestykke for å få et helt vidunderlig år til neste år. 31. desember settes sluttstreken for uhell og ulykker og ikke minst dårlig stemninger. 2018 skal bli lykkens år. Definitivt.


Hailey er blitt Tessys store stalker. De to er som erteris når vi er på skautur, eller om de bare er med ut for å hente litt ved eller ut med søpla. Ronja og Hailey leiker ikke så mye nå som Hailey er blitt såpass mye større enn Ronja. Men innimellom så tar de litt av.


Lady tusler med, ikke den store farta, men holder godt følge. Når jeg vasket henne så merket jeg at hun hadde fått en liten kul på skuldra også. Nå begynner hun å få mange av dem, men ikke alle har noen særlig størrelse å snakke om. Det er bare den ene ved brystbeint som er stor. Dog ikke farlig mente dyrlegen. Hun har begynt å røyte veldig, når hun ble vasket så var det ikke mye underull igjen på ryggen hennes. Hun skulle ha litt pels når hun er såpass mye ute som det hun er. Men ligger hun bare under varmelampa i hundehuset når jeg er på jobb, så trenger hun jo ingen vinterpels. Vi får se det ann, for både matlyst og gleden over å være med er absolutt tilstede.


Fuglene er veldig ivrige når det snør, om de spiser hele tiden når de sitter der så kan jo nesten flygeevnen settes i tvil. De skulle ikke ha behov for å hamstre med seg, for de burde skjønne at jeg fyller opp etterhvert som de spiser. Er vel litt som en regnskapsjobb, fram mot jul så er det mer enn nok å henge fingrene i. Med både månedsavslutninger, årsavslutning og ikke minst revisorbesøk. Men jeg skal ta det rolig i år. Jeg skal bare nyte resten av 2017, og legge planer om neste år. Datoer har allerede fylt seg opp, og jeg må absolutt kjøpe meg en almanakk så jeg får strukturert alle lappene mine og kølinger på notatsider bakerst i nåværende almanakk. Kanskje jeg rett og slett skal lage meg en fotoalmanakk i år også. Det har vært veldig trivelig med nye bilder for hver gang en blar over for en ny uke.


Kvelden endte opp med at jeg bestilte meg en fotokalender på nettet. Hos Smartfoto er det halv pris i dag og i morgen fant jeg ut. Jeg bestilte meg kalender der i fjor også og var veldig fornøyd, så da satser jeg på at det blir bra i år også. Det er plass til over 70 bilder som du setter inn, så det er en fordel å ha gjort litt grunnjobb før du putter dem inn i kalenderboka. Problemet mitt er at jeg har alt for mange fine bilder jeg så gjerne skulle hatt med.

* *


1 kommentar:

  1. Dina nissebilder är säkert lika fina som de brukar vara. En maffig stenvarelse du visar som femte bild.
    För min del får snön gärna vänta länge än, även om jag uppskattar att det blir ljusare då. För nu är det mörkt, mörkt här ute i skogen där jag bor.
    Jag förstår att det var ett problem att bara välja ut 70 (!) bilder till kalendern, när man har så många verkligt fina och fantastiska bilder som du har.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...