mandag 6. november 2017

Greenspromenaden - Fjordsti langs Krøderen


"Greensgrenda Velforening" har jobbet med utviklingen av en fjordsti fra Krøderen Kro og til gangfeltet ved Bjertnes, og i juni 2017 er den helt ferdig! De fikk 300 000,- kroner av Sparebankstiftelsen DNB, og har laget en fin fjorsti på mange kilometer langs fjorden.


Live som skriver på gardsfruene.no hadde et innlegg om denne stien i sommer, så en dag tenkte jeg at nå var det på tide at jeg tok en tur langs Krøderen. Stien er laget for både barnevogn og rullestol skriver hun, men i dag måtte en nok være i overkant sprek om en skulle klare å ta seg fram med rullestol, ikke enkelt med barnevogn heller.


Etter litt startvansker med å finne stien, så dumpet vi tilfeldigvis inn på riktig utgangspunkt. Den annonserte fjordstien startet nemlig ikke nede på stranda ved Krøderen Kro, men helt oppe ved riksveien.


Det viste seg overraskende nok at stien fortsatte å følge riksveien oppover mot Noresund. Ja ja tenkte jeg når jeg først har kommet meg opp hit, så får jeg gå turen som tenkt. Været var ikke det helt store, så hvor jeg gikk var egentlig ett fett.


Etter en stund så kommer vi til et beite. Ja ha hva slags dyt er på beite her tenkte jeg. Siden jeg hadde med meg hunder så er det greit å prøve å ha litt oversikt over hva en kan møte. Litt dumt å bli omkransa av 20 okser som ikke liker hunder. Det viste seg at det var noen dorske sauer som lå i et hjørne og småsov. De leet nesten ikke på et øre engang når vi passerte.


De har store områder, så de har nok vært mange flere her i sommer.


Etter å ha passert beitet forandret stien endelig retningen ned mot fjorden.


Høstløvet klorer seg fast til enkelte busker litt lenger enn til andre trær.


Her er det nok skikkelig sommeridyll med egen badeplass.


Denne stien viste seg å ha en postkasse som Krødsheradstrimgruppe hadde plassert ut i kommunen. Kanskje det hadde vært noe å starte med til sommeren, samle postkasser i Krødsherad.


Mange staslige gårdsbruk i Krødsherad


Slett ikke alle bruene var stabile, denne her hadde løse planker i begge ender.


Mange krakker langs fjorden gjør det nok fristende å sette seg ned for noen og enhver.


For mange år siden hadde pappa båt i Krøderen, så jeg har tilbragt mange sommere ved Krøderen.


Tåka lå tungt nedover åssidene


Samme krakken som er brukt tidligere i svart/hvitt bildet for noen dager siden.


Turen var fin nok, men den fristet ikke til å gå igjen på en måte. Det er så mange vakre steder å gå, som en ikke har vært tidligere.


Men før vi kom til stiens slutt ved Bjertnes så valgte jeg å snu å gå tilbake til bilen ved Krøderen Kro. Hvor stien var blitt av er jeg ikke så sikker på, men jordekanten hadde noen prøvd å ta seg fram.


Fordelen med å gå samme turen fram og tilbake er at en får sett samme motivet fra flere vinkler.




1 kommentar:

  1. Många vackra vyer, fin tanke att anlägga en gångväg utefter fjorden. Men att ta sig fram med rullstol verkar inte helt enkelt. Gott att ni alla har ben som bär.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...