søndag 1. oktober 2017

Våt start


Skikkelig våt start på den nye måneden. Årets andre høstmåned og regnet bøtter ned. Det var spådd opphold på morgenen, så jeg var kjapt ute på tur med hundene i dag. Jeg gikk rundt om hengebrua og det var mange som hadde tenkt som meg i dag. Alle gikk tur for å kunne kose seg inne foran vedovnen seinere på dagen, da det skulle regne.


Ronja og Hailey fikk en tur oppe i havna når de andre fikk ligge foran ovnen. Litt småsurt i været, og veldig klam luft. Ikke lenge etter at vi var vel i hus igjen så startet regnet. Litt beskjedent til å starte med, men så tok både regnet og vinden seg opp.


Bildene er fra forrige regnværstur i skauen, når det måtte være??? Det har jo IKKE regnet i hele år!


Det er så vått alle steder, så når kuldegradene kommer så blir det tæla helt ned til lavaen.


Regnværs dag og soffakos. Nå har jeg både vært til sengs og i badekaret med Eirik Jensen. Det var den første boka på veldig lenge jeg har lest fra perm til perm, og ikke lagt fra meg og glemt før jeg var halvveis. Spennende og veldig personlig bok. Etter å ha lest hans side av saken så ble jeg vel bare mer sikker i min sak. Jeg tror det samme som jeg alltid har trodd i denne saken. Har du ikke lest boka, så er det ikke dumt å gjøre det. Det er noe som heter bibliotek så en ikke trenger å kjøpe den. Tror nok han har tråkket på noen såre tær over seg i hierarkiet, så hvem må da svi?


I morgen er det ny arbeidsuke, men skolen har høstferie, så da er det ekstra kipt å opp så tidlig. Spørs om jeg får ha litt "helgemorgen" på onsdag. Litt irriterende å ikke ha ferie når jeg ser at yr virkelig spår sol i mange dager til en forandring. Får satse på et par kortere dager kanskje? Har jo noen timer til avspasering å gå på.


I dag testet jeg om varmen i hundehuset virket. Man kan ikke vite om varmepæra har overlevd sommeren. Den hadde bare skrudd seg ut litt, så virket den! Da kan kuldegradene bare komme. Litt usikker på om Hailey skal være inne med Ronja eller ute med de andre når det blir kaldere. Mamma lufter jo Ronja uansett midt på dagen, men da får de jo ikke fulgt med i det som skjer ute. Blir nok mye soving på henne da og helt i hundre når jeg kommer hjem.


De siste ukene har Mounty blitt grå i barten. Han begynner å trekke litt på årene, han er tross alt passert sju år allerede. De årene har gått fryktelig fort. Han blir nok min siste hannhund sammen med tisper. Alt for mye styr når det er løpetid. I og med at Hailey ble tispe og ikke hanne, så valgte jeg indirekte å fortsette med tisper isteden for hanner. Med en hannhund så er valpedøren lukket, og valper er litt kos i ny og ne.


Høsten er min beste årstid, men det innebærer litt sol til tider da. Gjerne litt kuldegrader også. Men med så mye nedbør over så lang tid så håper jeg virkelig det bøtter ned med snø i vinter så det blir skikkelig skiføre.


Så ble det jammen kvelden i kveld også, de siste timene av døgnet går så raskt. Vips så er det ny dato og jeg burde absolutt ligget i senga og sovet. Som resten av både familien og flokken. Vet det begynner å bli seint når Hailey "maser" om å bli fulgt ned på hunderommet for å finne buret sitt. Ronja har krøllet seg sammen og snorker i pleddet i sofaen og jeg vet jeg ikke bør starte å zappe med fjærnkontrollen til tv'n. For da blir det fryktelig seint før jeg kommer meg i seng.


Jeg storkoser meg disse siste timene om kvelden, da alt er stille og ingen maser. Bare meg selv og jeg kan gjøre hva jeg vil og se på det som passer seg best. Godt jeg er A-menneske om morgenen og B-menneske om kvelden. De som har noen år på skole påstår at det blir litt for få timer søvn i døgnet, men skal en sove bort livet sitt da?


So ro lillemann, nå er dagen over. 
Alle mus i alle land ligger nå å sover. 
So og ro og tipp på tå, 
sov min vesle pode. 
Reven sover også nå med halen under hodet


Ja, hva driver en med i slike seine nattetimer? Nei stort sett ett eller annet hjernedødt. Kan jo ikke tenke for mye når en skal kose seg, men plutselig dumper en innom en side eller to på internett og vips så har en klikket seg videre og havnet på noe helt annet enn det en først tittet på. Leser endel blogger, men det virker som det er mange som blogger for å bre ut sin sykdom eller partnerens sykdom eller barnas sykdom. Er egentlig disse veldig personlig bloggerne klar over omfanget av alt de deler? Jo du kan jo slette bloggen, men hva vet du om det er en kopi eller to som ligger lagret et sted som plutselig dukker opp om du googler...

,
Flat gjengen som begynner å dra på åra alle sammen. Tessy er øyeblikkelig 6 år, Mounty er 7 år og jammen har Lady blitt 9 og et halvt år. Jeg lever vel et hundeliv, kunne ikke tenke meg et liv uten dem til tross for hår, leire og gjørme og endel annet som ikke er så gøy med disse firbeinte. Tror vel egentlig ikke jeg hadde vært så aktiv ute i all slags vær om det ikke hadde vært for dem. De må jo ha tur om det regner eller blåser. Jeg skal innrømme at det blir ikke fult så lange turer i dårlig vær som i solskinn, men en kort tur blir det ikke.


Kos deg og lad opp til en ny arbeidsuke, om du ikke er så heldig å ha ferie... Ny uke betyr vel nye planer? Snart er det nytt år, da er det vel både nye planer og nye mål som skal settes ut i livet. Ett av mine mål er å dra på utstillinger med Hailey, jeg har jo nesten ikke vært på utstilling de siste to årene. Kjente jeg koset meg skikkelig i helga... til tross for tidlig opp, mange mil i bil...


Nyt resten av høsten før snøen kommer lavende!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...