onsdag 19. juli 2017

Har mine tvil...


Her om dagen hadde jeg stor tro på Karma, men de siste dagene så heller jeg vel mer over til Murphys lov. Karma, hovedbegrep i indiske filosofier og religioner. Grunntanken er at alle handlinger følges av et resultat. Resultatet kan være ønsket, slik som i den rituelle handlingen i vedisk religion, som hadde som et av sine mål å holde verden oppe. Denne tanken kom til å bli kombinert med tanken om gjenfødselens kretsløp (samsara). Gjenfødelsen som man får, er et resultat av de handlinger man har utført i tidligere liv.



Murphys lov, spøkefullt uttrykk som innebærer at dersom noe kan gå galt, så kommer det også til å gjøre det. Også kjent som loven om tingenes iboende djevelskap. En vanlig formulering er «Alt som kan gå galt, går galt» (noen ganger med tilføyelsen «og på det verst tenkelige tidspunkt»). Uttrykket tilskrives Edward A. Murphy, kaptein i det amerikanske flyvåpenet, som skal ha brukt det i 1949. Det finnes en rekke varianter av uttrykket tilpasset ulike sammenhenger.


Ingenting er så lett, som det ser ut til. Alt tar lengre tid, enn du tror. Alt som kan gå galt, vil gå galt.
Hvis det er mulighet for at flere ting kan gå galt, vil den ting som vil forårsake mest skade, være den ting som går galt. Følge: Hvis det er et tidspunkt hvor det vil være spesielt dumt at noe går galt – så vil det skje på det tidspunktet. Hvis det er noe som ikke kan gå galt, så går det likevel galt.


Hvis det er fire måter en prosedyre kan gå galt på, og man forutser dette, så vil en femte og uforutsett måte øyeblikkelig forekomme. Når ting blir overlatt til seg selv, vil det gå fra å være dårlig til virkelig dårlig. Hvis alt ser ut til å gå godt - så har man tydeligvis oversett et eller annet. Moder natur holder alltid med de skjulte mangler. Det er umulig og lage ting idiot- sikkert, for idioter er så u- geniale.
Når du har bestemt deg for å lage en bestemt ting, er det noe annet som må gjøres først. Enhver løsning avler nye problemer.


Til tross for dette så tok jeg sjansen på å teste kamera mitt på tur i dag. Jammen virket det som bare det, har ikke sett på bildene ennå, men håper linsa er rein innvendig og ikke har fått rusk og rask sittende fast så det blir flekker på alle bildene jeg tar. Sånne rusketing setter seg gjerne midt på så de er umulige å få redigert bort heller. Kan jo ikke klippe ut midten av alle bildene en tar, eller dele dem i to.


For noen uker siden kjøpte jeg grønn hårfarge, må jo teste litt 😉. Men den har bare blitt stående for jeg har ikke bestemt meg om jeg skulle ha striper eller farge nederst. Uansett hva det ble til så måtte jeg ha litt hjelp for å få ting rett og ikke minst javnt. Så i dag ventet jeg bare på at Merethe skulle våkne etter endt nattevakt for å hjelpe meg. Snart bare en uke til nå så skal hun starte i den nye jobben sin, så da flytter hun tilbake til Gjelleråsen igjen. 


Resultatet ble farge nederst, så får vi se hvor mye det synes når håret tørker. Den holder 10-15 hårvasker står det på den, men erfaringsmessig så sitter det lenger eller forsvinner med en gang. Her har jeg en misstanke om at det blir borte veldig raskt.


Er det bare her, eller er det blitt mange flere humler i år enn tidligere år?


Nå er det to arbeidsdager igjen, så er det ferie. Litt førferiesmak i dag da jeg hadde fri, så Ronja fikk seg en klipp etter badet. Hun blir så fort lurvete. Pelsen hennes må ha en utrolig vekst iforhold til de andre hundene. Til tross for klippen så har jeg nok en time med pelsstell i kveld også, for vi var jo på skautur for å teste kamera i dag. Og da er det ikke til å unngå at det blir med kvistkvast hjem. Det er enklest å få ut når pelsen er tørr, så det blir oppstarten til kveldskosen i dag. 


2 kommentarer:

  1. Flott blogg! Leste et eller annet sted, at sinnsro inntreffer den stunden en slepper sine forventninger.
    Lykke til videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Er nok mye rett i det. Det er viktig å kutte ut energisluk ut av livet sitt og pleie energibooster.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...