søndag 16. juli 2017

Årets første bad


Vannliljer stammer fra det gamle Hellas og er derfor opprinnelig en Tropisk art. Siden 1830 årene har man dyrket frem hybrider og kommet frem til over 200 registrerte vannliljer. I hovedsak er de delt inn i 6 farger, hvit, gul, rosa, fersken/laks og fargeskiftende. 


På vannliljejakt som fotograf, det kan være litt av en risiko sport. Dagens utflukt ble ikke så veldig lang, bare rett nede i elva her. Der er det en liten avstikker av elva som det er en liten kulp. Denne kulpen har stort sett vannliljer på denne tiden av året. Så jeg tenkte jeg skulle ta med Ronja på tur ned dit i dag. 


Tidligere på dagen hadde jeg gått runden rundt hengebrua med de andre. Litt smågrått vær, men det regnet ikke i alle fall. Etterhvert kom sola glimtvis fram, så det ble litt varmere. Litt i varmeste laget å gå i joggebukse egentlig. Så når jeg kom hjem duset jeg før jeg tok med Ronja ned i elva.


Det var ikke så mange som blomstret ennå og de få som var, de var selvfølgelig lengst bort. Det er jo typisk. Men jeg hadde regnet med det, så jeg hadde tatt på shorts så jeg kunne vasse ganske dypt for å komme nærmest mulig. Det er mye kratt langs land, så der er det nærmest umulig å gå.


Jeg fikk tatt forholdsvis mange bilder før Ronja syntes det var mer enn nok fotografering som hun ikke fikk være med på. Så da ble det noen med sjølveste linselusa også. Jeg snudde for å vasse meg tilbake der jeg kom fra og ned til fossen igjen. Plutselig så gled beinet på den sleipe bunnen og jeg stupte framover. Klasset like godt albuen på armen jeg bar kamera i rett i en stein på bunnen og skrapte opp hele leggen min fra kne og nedover. Det vokste raskt fram en kul midt på leggen og en væskefylt pose på albuen. Både jeg og kamera fikk en skikkelig dukkert, så det var bare å stavre seg på beina og finne skoene et lite stykke nedover for å sette kursen hjem. 


Fotograferingen var helt klart over for i dag og i morgen, så får vi se hvor tørt det er om noen dager. Når jeg kom hjem og plukket det fra hverandre for å sette det til tørk, virket det som det var mest vått der batteriet satt. Med litt sparsomhet på de bildene jeg har på minnekortet, så blir det nok bilder noen dager framover. Da er det bare å krysse fingrene for at det gikk bra sånn totalt sett.


Ny arbeidsuke i morgen, da er det bare den uka igjen før jeg har ferie en uke til. Det skal bli nydelig å ta litt slaraffenliv igjen. Noen små avstikkere for å få en følelse av ferie, ettermiddager og kvelder på verandaen i kveldssola. Det er i alle fall sikkert. Bare å nyte, er det ikke det de sier om ferier da?


Nyt resten av søndagen...

2 kommentarer:

  1. Vær glad du ikke blei fanga av nøkkerosene! 😱 Vi ble alltid skremt slik da vi var små...
    Håper kropp og kamera fungerer greit idag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lange sleipe stengler på disse nøkkrosene så de kan være skumle for unger. Kamera har jeg ikke turt å prøve i dag, det får vente til i morgen tror jeg. I går kveld var linsa full av dugg, så den trenger noen timer ute i sola i dag regner jeg med. Kroppen er litt mørbanket, blir jo skikkelig hemma av øm legg og albue. Men satser å være sterkere tilbake på fredag ettermiddag, da starter ny ferie uke!

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...