fredag 19. mai 2017

Hint av sommer


Med full rapportering rundt om på FB at det er varmt og godt, men ikke her. Nei jeg sitter med lange ermer og langbukse. Men utover dagen i dag så var det slutt på regn og overskyet vær, sola tittet fram her også og det ble riktig så godt ute. Hundene fikk en runde oppe i havna for å få løpt fra seg litt etter alle dagene med regn. Rart med det, blir ikke noe tur utover den vanlige runden om hengebrua eller ut til Veme når det er dårlig vær. Klarer meg med en time da jeg altså.


Jeg har – i løpet av de siste månedene – tilbrakt et og annet øyeblikk på venterommet hos lege og sykehus, og i løpet av denne tiden har jeg kommet fram til at selve legebesøket er helt ok, det er tiden på venterommet som kan være en prøvelse…

Personlig har jeg ingen problemer med venting.. Tvert i mot synes jeg det kan være greit innimellom... Jeg finner det underholdende å observere mine medpasienter, prøve å gjette på hvem de er, hvordan de er og hva de jobber med (og – for å være helt ærlig – hva som feiler dem) Dersom noen ringer deg og du sier at du sitter på venterommet hos legen, så er du på en måte fredet.. Legens venterom er det vakuumet der ingen maser, ingen krever noe, ingen forlanger noe.. annet enn at du sitter stille og venter til det blir din tur…

Sist jeg satt slik, var på torsdag.. Min vane tro brukte jeg litt tid på å se meg rundt og observere hvem jeg delte dagens ventetid med.. Vi var ni stykker i venterommet.. Foruten to barn, den ene med sin mor og den andre med sin far, en unggutt som gjentatte ganger snakket med noe jeg bare kunne anta var sin mor i telefonen (”jammen MÅ jeg være her? Jammen, kan jeg ikke bare dra hjem? Jammen..! Jamm..! Ja, jeg vet det.. Jada.. Jaaada, det er greit! Ja, ok.. Ha det, da!”) og meg selv, var der tre eldre damer, hvorav den ene satt oppslukt med et medbrakt kryssord, mens de to andre snakket forholdsvis høylytt sammen om samfunnets forferdelige tilstand på generell basis…


Og når en sitter slik, med et utlest ukeblad i fanget, overhører en de mest fantastiske samtaler torsdagens liste ble toppet av denne:

”Jeg sier det, jeg, at det skulle ikke vært lov å la folk sitte her å vente så lenge på hjelp!” sa den ene damen indignert til den andre.. ”De bryr seg altså slett ikke om at folk har annet å gjøre med dagen sin enn å sitte her! Jeg synes det er egoistisk, jeg..! Vet du, jeg har vært her siden det åpnet i morges..!” sa hun, med stramme lepper og øyenbrynene megetsigende hevet.. ”Men i all verden!” svarte den andre, ”er de så forsinket?! Det er jo snart to timer siden! Nårtid hadde du time, da..?!” ”Nei, jeg har ikke time før om tyve minutter, men jeg hadde jo et håp om å få komme tidligere inn, da.. Jeg har et par ekstra ting å snakke med ham om, så…”

Jeg måtte løfte blikket fra det utleste ukebladet... ”vær så snill å smile!” tenkte jeg.. ”vær så snill å si at du tuller…!” men nei, det var ikke en anelse humor – eller et snev av selvinnsikt – å skue i mils omkrets...

Ha en fortreffelig helg!

3 kommentarer:

  1. Uff, alle er seg sjøl nærmest 😂
    Det blir som når folk hamstrer, uten å tenke på at andre kunne ha glede av samme tingen.
    Fine bilder, forresten!

    SvarSlett
  2. Det är nästan alltid med blandade känslor man lyssnar på andra människors samtal Men det som du refererar tar nog priset - hur sanslöst rentav dum får man egentligen vara?
    Jag förstår verkligen din reaktion - måtte människan inte mana allvar, måtte hon bara skoja, måtte hon bara vara självironisk...
    Berit E

    SvarSlett
  3. Jag hade nog inte kunnat hålla mig för skratt om jag lyssnar på den konversationen. Många sortera människor finns det��. Spännande med blåmesen.
    /g (femhövdad trana)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...