tirsdag 10. januar 2017

Lommevenn


Oppfordring fra en ambulansearbeider:

Hei kjære venner.
Jeg startet for noen dager siden et bittelite prosjekt.
Det viste seg å bli noe større enn jeg forestilte meg.

Det startet med at jeg og kollegaene mine i ambulansetjenesten lenge har ønsket å kunne tilby våre minste pasienter en liten trøstepremie når de var så uheldige å havne i den ganske skumle, lite barnevennlige gule bilen vår.

Det kan være skremmende nok for en voksen, om ikke man er liten, sårbar og har vondt i tillegg.
Hittil har vi bare kunnet tilby en oppblåst hanske med kulepenn-fjes. Det er det som regel liten trøst i. (Selv om vi har blitt veldig kreative med både hanske-elefanter, kaniner og fisker)


Så da satte jeg meg ned og grublet litt, fant frem noe restegarn, og strikket noen bamser med en enkel oppskrift som jeg husket fra jeg var liten. Jeg kalte den for Lommevenn. Deretter gikk jeg ut på Facebook for å spørre om noen kunne tenke seg å hjelpe til med å strikke noen bamser til oss.
Det var det...

På 24 timer hadde gruppen over 400 medlemmer, på en snau uke er det 1 226 som har engasjert seg og er medlem i gruppa. Over hele landet er det folk som engasjerte seg. Det er også mange som ønsker seg å strikke til sitt nærområde, og det er forståelig.

Det betyr litt mer jobb enn først tenkt, men jeg bretter opp armene og kaster meg ut i det.


Nå trenger jeg hjelp av noen kollegaer i resten av landet, som kunne tenke seg å ha disse bamsene i sitt distrikt til å ta kontakt, så vi kan finne ut hvordan vi skal finne hjem til alle sammen.

I tillegg trenger jeg at alle andre venner og kjente som kunne tenke seg å bidra, strikker og rekruterer så vi får nok bamser til alle som trenger en liten lommevenn i en skremmende situasjon.


Lommevenn Step by step

Legg opp ca 22 masker (varierer utfra garntykkelse)
Strikk ca 5 cm (ben)
Bytt til annen farge og strikk ca 4 cm (genser)
Strikk 2 og to masker sammen (11 m)
Bytt til bunnfarge og strikk en omgang
I neste omgang øker du en maske i hver maske (22 m)
Strikk ca 4 cm (hode) og fell av
Sy sammen øverst
Form ører ved å sy en søm i hvert hjørne av hodet
Fyll bamsen med vatt
Sy sammen nederst
Sy en søm midt på nede for å markere bena
Sy en søm på hver side av genseren for å markere armer
Broder på øyne, nese og munn
Strikk et skjerf med 3-4 masker som måler ca 18 cm

For å slippe å skifte tråder etterpå kan man strikke en omgang med begge tråder ved fargeskifte.

Det er ingen begrensninger til garn og garntype, så lenge det har blitt oppbevart under gode hygieniske forhold (ikke fukt osv)
Bruk en fyllmasse som tåler vask (billigputene fra ikea er et tips)

Alle bidrag er på frivillig basis, og man må selv påkoste utgifter for garn, porto osv.

Mottaker for Lommevenner i Oslo/Akershus er;

Tonje Lysaker
Solveien 6
1482 Nittedal

Andre deler av landet kommer etterhvert.

MVH Tonje Lysaker

3 kommentarer:

  1. Va bra att du fick igång ett sånt jätteprojekt! Såna små lommevenner gör säkert livet lite lättare för de små som måste åka ambulans. Jag vet ju Vilken tröst det är med mattes tofflor när hon är borta... Kramis!

    SvarSlett
  2. Jeg setter pris på at du deler mitt prosjekt, men kunne tenke meg at du først spurte om lov til å legge det ut på din blogg.
    Dessuten savner jeg en slags introduksjon til min tekst :-)

    SvarSlett
  3. Og gjerne link til gruppen også ;-)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...