lørdag 27. august 2016

Røde Kors - På Flukt


Når jeg var på jobb i går tikket det inn en melding på telefonen, ja det var i gamledager man fikk lapper og meldingsbøker hjem fra skolen. Ungdomskole elevene skulle være med i Røde Kors sitt opplegg for å lære litt om hvordan det er å være på flukt. Jeg kjente jeg ble så jævlig provosert, noe så til de grader at det nærmet seg sinne. Jeg fant ut at jeg skulle la det ligge til jeg kom hjem fra jobb for å sjekke litt mer om ting rundt hele opplegget.

Etter middagen ble det inn på nettet for å sjekke Røde Kors sine nettsider. Der kan en lese følgende: 
"På flukt er et undervisningsopplegg som bygger på opplevelsesbasert læring og består av et rollespill og undervisning. Rollespillet varer i 24 timer og gir en forenklet, men realistisk opplevelse av hva det vil si å flykte. I løpet av rollespillet opplever deltakerne mange av de samme fysiske og psykiske påkjenningene og situasjonene en møter som flyktning. Frivillige fra Røde Kors Ungdom spiller byråkrater, grensevakter og andre roller i spillet, mens deltakere inntar rollen som flyktning."

For å si det sånn, det hjalp ikke noe særlig på innstillingen min til dette opplegget. Jeg tenner lett, så for ikke å gjøre noe overveiet, som jeg ofte gjør. Går inn med full skyts fra steg en. Så ble det tur i skauen med hundene, og det ble ingen rekerasjonstur i naturen. Når jeg kom inn igjen så la jeg inn ett innlegg på klassens Facebookside om hva jeg synes om både skolen og hele opplegget. På foreldremøter får vi høre at vi må være positive til skolen så elevene får et positivt syn på læring og det å tilbringe tid på skolen. Men da må de ikke finne på så mye totalt idiotisk heller da.

"Nå synes jeg skolen skal finne på noe en ukedag. Konfirmasjonsforberedelser går i helger, åpen skole skal være en helg og nå skal jammen et rollespill over 24 timer gå i helga også. Når en leser om opplegget "På flukt" på Rødekors sine sider, så skal ungdommer i organisasjonen "mobbe og trakasere" skoleunger så de skal få en følelse av hvordan det er å være flyktning. De kan ikke på noen måte komme i nærheten engang av hvordan det er å flykte for livet sitt, konstant angst for å aldri se foreldrene sine igjen, se faren bli skutt foran øynene sine, eller lemlestet av bomber. Se moren eller søstre bli voldtatt av maskerte menn, bli videresolgt som sexslaver. Det gir ingen noe empati eller sympati for noen av å late som på et så lite realistisk plan. Jeg synes hele opplegget er direkte provoserende og spottende mot de som virkelig er på flukt. "Se på oss rike, nå skal vi late som vi har det vondt vi også""

Som kompensasjon for de 24 timene de blir mobbet så får de fri en hel fredag! Jo mer motstridene blir det. Skal de liksom lære mye også slipper de å gå på skolen en dag? Jeg kunne vel egentlig skrevet side opp og side ned, men jeg lar det bli med dette. Jeg tror nok en må være i overkant pedagogisk for å synes dette er fryktelig smart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...