torsdag 24. mars 2016

Våren er her


Nå er det bare å følge med framover, nå er det ikke lenge før den ene trekkfuglen etter den andre dukker opp på verandaen. Enn så lenge får vi kose oss med de som er her hele vinteren. Jeg synes både gulspurv og de andre er trivelige besøkende jeg da. 


Gulspurv, fugleart i buskspurvfamilien. Litt større enn gråspurv. Hannen betydelig gulere enn hunnen med oversiden stripet i rødbrunt og svart. Var tidligere en vanlig rugefugl fra Sørlandet til Finnmark, fra lavlandet og opp til bjørkebeltet. I sangen teller den til 7 i sitt karakteristiske sangmotiv. Siden ca. 1960 har den avtatt betydelig i antall, noe som muligens delvis har sammenheng med miljøgifter. Bestanden har nå tatt seg en del opp. Reiret, som oftest plasseres på eller nær bakken, består av gress og fôres med fine strå og hår. De 3–5 gråhvite eggene med brune og svarte snirkler og flekker ruges av hunnen i 12–14 dager. Ungene forlater reiret etter 12–13 dager. Frøspiser, men tar også noe insekter. Stand- og streiffugl, men noen trekker ut av landet.


Selje, busk eller tre i vierfamilien. 3–8 m høyt, med helrandete, grågrønne blad, blomstrer på bar kvist tidlig om våren, med hannrakler og hunnrakler på atskilte trær. De gule hannraklene, «gåsunger», blir ofte drevet frem innendørs ved påsketider. Vanlig i lavlandet i hele landet, til fjells opp til ca. 1150 moh. Yteveden er helt lys, kjerneveden gulbrun. Densiteten ved 15 % trefuktighet er 0,53 g/cm3. Trevirket er stabilt og seigt, men lite elastisk, og det har dårlig holdbarhet under fuktige forhold. Det anvendes til tresko, treull, kurvmøbler og sponarbeider.


Gåsungene står i full blomst på selja. Hestehoven nærmer seg heimen, blåveis fant vi på geocachetur langs Randsfjorden i påsken. Våren er definitivt i nærheten. 


Ikke bare naturen som er yr i påsken. Lady er ferdig med løpetiden og kan ferdes fritt på jordet igjen. Nå er det bare Tessy og Ronja igjen, så er det et halvt år til neste gang. Tessy burde startet, hun har pleid å være rimelig samstemt med Lady.


Kanskje hun venter til Merethe drar hjem fra påskeferie, så hun får nyte senga så lenge som mulig... bare vent til søndag kveld!


Tidlig nok på dagen så kan jeg også gå på skaran, men utover dagen så gjør ikke så reint få varmegrader seg gjeldene. Er nok ikke så lenge til med skiføre på jordet heller, man får nyte det når man kan. 


Jobber med en cacheserie som skal ha en bonuscache, nå har jeg funnet et bra sted tror jeg. Så nå må jeg dra dit så jeg får koordinatene slik at jeg kan lage hintene til de andre cachene. Spørs om det er litt mye snø rundt om ennå, men mange av dem kan jeg plassere ut. Spørs om jeg må ha litt hjelp av Partran så jeg slipper å bære rundt på så mye alene. Blir litt kontorarbeide i forbindelse med den. 


For dere som ikke geocacher så kan jeg legge ut beskrivelsen her, så får dere en liten fornemmelse fra en svunnen tid...



4 kommentarer:

  1. Så mycket snö ni har fast det är vår nu! Skönt att ha något att rulla i för oss fyrbenta. Trevligt för matte att kunna åka lite skider också... Kramis!

    SvarSlett
  2. Her er det ikke snø på jordene lengre, og svarttrosten ble nylig observert! Jeg var på leit etter blåveis igår, den kommer ALLTID i påska. Men fant den ikke! Trenger vel en dag med sol....
    Kanskje jeg skal ta meg en cache-runde i dalstrøka nedafor snart, det frister!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange flotte bokser å leite seg fram til her...

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...