mandag 28. mars 2016

Andre påskedag

Været 2. påskedag skulle vare i 3 uker.


Slutt på ferie, siste fridag, påsken er over eller hva en nå velger å kalle det. Det er jobb i morgen om en vil eller ikke, hvordan en nå snur og vender på ting så er både påsken og mars på siste slutt. 


De siste dagenes vær har ikke vært noe å ta bilde av, så jeg har ennå igjen noen av de jeg tok i starten av påsken. Nydelige solnedganger og knallblå himmel på dagtid. Det får duge. I dag skal jeg nemlig ingen ting, da skal jeg bare sitte på rumpa i sofaen og se på tv og data, Det lengste jeg skal er ut i skjulet for å hente ved til ovnen. Jeg skulle ha vasket, men det får jeg ta en dag til uka. I dag skal jeg ha ferie!


Ronja var derimot ikke enig i min konklusjon på dagens gjøremål. Hun var med ut etter ved, da kom pappa kjørende og stoppet ved uthuset. Hun ville ha kos, så det var full fart og bare ventet på at han skulle komme ut av bilen. Jeg skulle inn igjen med veden, men hun ville ikke inn nei. Skal du kjøre bil? lurte pappa på. Da trengte han ikke spørre om flere ganger for Ronja satt allerede i forsetet.  Neida, hun er slett ikke bortskjemt! 


Ronja fikk sin kjøretur og jammen ble hun ikke invitert inn til nabo'n etter kjøreturen også. Jeg sto i vinduet og kikket på dem når de kom tilbake fra kjøreturen. Hun smatt ut av bilen og stilte seg opp ved ytterdøren. Etter et kvarters tid kloret hun på veranda døra her for å inn igjen. Godt en bor litt landlig til så hundene kan styre hverdagen sin litt selv!


Påskekyllingene gjør seg klare til å dra til påskeharen... eller kanskje det er blåmeisen som leiter etter en partner så de kan flytte inn i fuglekassa jeg har satt opp.


Blåmeisen har en nydelig sang som bærer langt avgårde. Trillende toner så en må nesten se seg rundt for å se hvor den sitter.


Ronja blir riktig så snurt når hun blir plassert i hundegården, men når det smelter som mest om dagen og gårdsplassen er mer eller mindre våt og klissete. Da er det greit å være der litt mener jeg. Med pelsen som flagrer rundt både poter og mage, for ikke å snakke om ørene som subber rundt når hun snuser seg fram. Greit med snø og hundegård da. Snart er det bare våt kline der også tenker jeg. Men bare tælan går så blir det tørt der. Snøsmelting og hunder er ikke noe særlig god kombinasjon. 


Da er det greit å ha grind i trappa, så hundene kan tørke seg nede og få av seg den verste grusen i dusjen på vaskerommet. Når de er tørre og reine så får de komme opp i stua igjen. Sølelabber er ikke noe særlig i sofaen iallefall.


I går kjørte jeg Merethe og Marius hjem igjen. Planen var å cache litt på veien hjem, men det blås så surt og var skikkelig guffent vær. Det ble med en boks, men iløpet av det neste året, så bør jeg ha plukket de fleste på veien herfra til Gjelleråsen kanskje? 


Malin er ikke så nøye på hvor hun sover så lenge hun får ligge i nærheten av meg når jeg sitter ute i sola. 


Ronja derimot er litt mer propell når hun er ute i sola og skal sole seg med meg. Hun kan ligge litt på fanget, men stort sett så er det full sjekking av det som er rundt. Tror hun kommer til å savne snøen like mye som de andre hundene. De siste dagenes regnvær har tæret mye på snøen, så nå må jeg nok parkere skiene for godt for denne vinteren. Patran har hatt sine dager i slalåmbakken, hele tre ganger i påsken.


Alle mine hunder trenger en klipp, så i dag tok jeg en skikkelig skuv på Ronja. Både med maskin, effileringssaks og trimmekniv. Tenkte jeg skulle vente med bad og klipp av de andre til det hadde tørket litt opp. Bare noen dager med sol nå, så hjelper det mye.


Leif reiste tilbake til Danmark i dag tidlig, så nå er det hverdag igjen på meg og Patran. To og en halv måned så har jeg sommerferie, så da blir det bra. Flott tid framover nå.

5 kommentarer:

  1. Det är tydligen fler som blir av med vinterpälsen... Kramis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå har saksa vært framme, men det er ennå igjen endel bilder av lurvete Ronja ;)

      Slett
  2. Jag är väldigt avundsjuk på all den där snön! Jag saknar verkligen den! Det är inte samma sak att rulla sig i gräs, tycker jag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har det regnet flere dager, så nå er det slett ikke mye snø igjen hos oss heller... men bilder fra solskinn tidlig i påsken, DET har vi!

      Slett
  3. Förstår att äventyren får vänta tills snön har försvunnit.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...