onsdag 2. november 2011

Valpenes første døgn...

HD-røntgen for Mounty og Happy i dag kl 9 hos dyrlegen på Haldenjordet. En etter en ble de dopet ned og lagt under kamera. Konklusjonen til dyrlegen var at det så veldig fint ut så nå er det bare å vente på avlesningsresultatene til NKK.

Etterpå dro jeg innom jobben for å jobbe inn et par timer før jeg måtte hente Patran på skolen. Vi dro i banken for å levere sparebøssa og få boller og brus. Ved ett tiden var vi tilbake og Malin ble jaget ut for en luftetur. En liten runde ble det for at hun skulle få gjort fra seg. Da hun var vel tilbake i valpekassa, ble det langtur på de andre hundene. Det var noe de satte stor pris på etter gårsdagens mangel på tur.


Jeg kan vel ikke tenke med noe særlig mer fredfylt syn enn valper som koser seg med mamma'n i valpekassa. Her er valpene bare noen timer gamle og spiser til de sovner med puppen i munnen.


Jeg sto opp en time tidligere enn jeg trengte i dag for å sjekke valpene og få en liten kos med dem før resten av huset voknet til live. Jeg er for glad i senga mi til å ligge på maderass inne hos valpene, jeg sover med vinduet oppe så derfor kan de ikke ligge inne hos meg heller. Tispa passer så godt på så folk er egentlig overflødig de første ukene. Jeg har soverommet vegg i vegg med valperommet, så er det noe vil jeg høre det.


Navlestrengen har tørket inn og den faller snart av. I kveld veide jeg valpene, jeg er ikke så opptatt av vekt, men veier sånn innimellom til dem nærmer seg kiloen. Jeg styrer ikke noe mer med små valper, klarer ikke naturen sin gang er det ikke meningen de skal vokse opp.  Dette kullet var veldig vavnt, akkurat som de forrige kullene til Malin har vært. Valpene veide fra 380g til 510g.

Malin storkoser seg med dem og har nesten ikke tid til å ut for å tisse eller spise mat. I dag har hun fått havrevilling med sukker, egg og tørrfor ispedt kyllingbiter. Matet i valpekassa. På valperommet har hun tilgang på mat og vann så hun kan spise når hun vil. Men det minker lite, så litt særbehandling må hun få.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...