mandag 16. mai 2011

Nervepirrende opplevelse


Fult opp i hele helga, men nå begynner det å gå i boks det meste. Har begynt på mai måned for det andre firmaet, så nå ser en lys i tunellen. I helga har det regnet så alt som skal være grønt har virkelig sprudlet til. Må nok snart klippe hele plenen, selv om det er noen brune flekker hist og her. Innleggene som forsvant har kommet tilbake har jeg sett, så jeg får følge litt med på administratorbloggen heretter. Hadde ikke fått med meg den jeg.

Lørdag gikk med til husvask og jobbing hjemmefra. Fikk unna mye og har klargjort endel på jobben i dag så jeg kan jobbe litt i kveld eller i morgen så det blir mer og mer klart. DET skal i allefall bli deilig å bli ferdig med all ekstrajobbinga og kunne konsentrere seg om å være ajour med begge firmaene. Gleder meg.

På søndag var Merethe 16 år så det ble litt bursdagsfeiring med iskakespising og kos. Og som seg hør og bør når en er 16 så må en ut og øvelseskjøre med bil! Det er ikke nevneverdig med tid hun har tilbragt bak rattet tidligere, bare noen runder på jordet  i et gammelt vrak Kenneth en gang hadde. Så det begynte med helt elementære ting. Clutch til venstre brems i midten og gassen til høyre. Inn med clutchen, sett bilen i 1. og slipp beinet saaaaaaaaaakte ut mens du gir litt gass. Flaks for henne da så er det litt helling på gårdsplassen vår så det gikk enkelt nedover bakken. Første veikryss fikk litt brå nedbremsing, men blinklyset virket i allefall. Det er mer enn hva jeg kan skryte av når jeg er ute å kjører. Vi holdt oss på denne siden nedover mot Veme. Til tider holdt hun siden sin litt for godt for å si det på den måten, men det gikk forholdsvis bra. Erfaringene tatt i betrakning.

På Veme tenkte jeg å ta veien til Drolshamar så jeg ba henne svinge til høyre. Første bom var at det gikk til venstre overbrua, og at vi traff uten å ta hele siden på bilen var et under. 3. gir og ikke brems er en smule fort over ei bru som er smal med innebygd sving. Vel over brua ble det stopp for utpå riksveien hadde jeg ikke tenkt meg på første turen. I allefall ikke når en må ta bakkestart for å svinge den ene eller andre veien. En lettere fornermet 16-åring hoppet ut av bilen og satte seg i baksetet! Jeg snudde bilen og komanderte henne til å kjøre ellers kom jeg ikke til å betale en eneste kjøretime for henne. Ferden hjem gikk rimelig bra, så nå er det bare å kjøre litt hver dag framover.

Siden det var skolefri i dag så dro Merethe nedover med buss så jeg kunne møte henne i lunsjen. Da fikk vi ordnet pass på politistasjonen, etterpå satte jeg henne av på Biltilsynet så hun fikk tatt teoriprøva på moped. Flinke jenta klarte det med kun en eneste feil, så kom hun til meg på jobb og hjalp meg med noen småting før vi dro hjem.

Stoppet da vi kom til Veme så hun kunne få kjøre hjem derfra. Det gikk mye bedre enn i går, så dette skal nok bli bra tilslutt. Det er tross alt to år å trene på!


Jeg kan ikke skjønne at Guro fikk så dårlig avlesning på frambeinet sitt, med en D så skulle en tro at det ikke var fullfart i allesituasjoner og 0 halting. Men det kommer vel kanskje med alderen? Det som er utrolig synd at det ikke blir noen tebbybjørnvalper hos Sognafaret. Har kikket litt rundt på nettet etter andre alternativer, men det er utrolig mye sykdommer på de forskjellige rasene. Noen har masse pelsstell og andre er det andre ulemper med. I allefall dem jeg har lyst på, og noen 3. forsøk på eurasier blir det ikke. Konklusjonen min er at flat er tross alt en veldig sykdomsfri hund i forhold til mange andre raser. Det er liksom "bare" kreft med dem. Overlever dem 6-7 års alderen så går dem til dem passerer 10 år. Alt over 10 år er bonus år. Fordelen er at flaten er i 100 til siste dag som regel. Ulempen er at en ikke får tid til å forberede seg på at nå er det snart slutt.

Uansett så er det noen år til jeg skal ha valp nå, med 6 stykker hjemme har jeg nok å henge fingrene i og aktivisere i noen år til. Nå ja Ada er 9 og Malin 6 så i løpet av noen år så kan jeg kikke litt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...